Het nieuwe winkelen goed voor arbeidsmarkt

Het Nederlandse retaillandschap verandert in een rap tempo. De afgelopen jaren is er al veel veranderd en deze trend zal blijven doorzetten.

Winkelen is nooit zo makkelijk geweest
De internetrevolutie heeft een enorme verandering teweeg gebracht. Het nieuwe winkelen is hier een voorbeeld van. Je wilt producten kunnen kopen waar en wanneer jij wilt. Je hoeft niet eerst langs verschillende winkels om producten te vergelijken, dit doe je binnen enkele minuten online. Dat scheelt natuurlijk een hoop tijd. Ook ben je als consument beter en sneller op de hoogte: een nieuw product op de markt of één van je favorieten in de aanbieding? Je leest het op een van de socialemediakanalen of in de nieuwsbrief die je ontvangt.

Inspelen op de ontwikkelingen
Bedrijven leren steeds beter in te spelen op deze ontwikkelingen. Zo passen veel winkels hun openingstijden aan of starten een bezorgservice. Tegenwoordig kun je er voor kiezen pakketjes die je online bestelt, ’s avonds thuis te laten bezorgen, zodat je de postbode niet mist wanneer je overdag aan het werk bent. Ook kun je zelfs pakketten die je ’s ochtends vroeg bestelt, dezelfde dag nog ophalen bij een afhaalpunt.

Ontwikkelingen goed voor de arbeidsmarkt

Hoewel vaak wordt gedacht dat deze ontwikkeling niet zo gunstig is voor de arbeidsmarkt, is dit zeker niet het geval. Nu de economie en het consumentenvertrouwen weer aantrekt, is dit terug te zien in de groeiende vraag naar personeel. Bedenk je maar: een winkel die langer geopend is, heeft meer personeel nodig, net als een webshop die een